Bitchen

Jag har ju börjat läsa genus nu. Å herre, vilken skillnad det är på att läsa vanliga kurser och att läsa den här kursen som jag är så sjukt intresserad av med människor som också är sjukt intresserade. Tänk er att läsa kurslitteratur som faktiskt är rolig att läsa!
 
 Hade dock en dispyt med en tjej (hahah har aldrig använt ordet dispyt förr!???) som tyckte det skulle bli " såååå underhållande att läsa den här kursen för att hon hatar feminism". (För det första: Way to go smartass, det fanns fem skitroliga kurser att välja på och du valde det du hatar).
Jag uttryckte då en stilla ( måhända en aning argsint) undran till henne vilken del av feminismen hon hatade, kanske den som hjälpt kvinnor få rösträtt? Eller den delen med att kvinnor också får jobba/springa maraton/gå i skolan osv? Eller är det möjligtvis den delen som vill att kvinnor ska ha lika lön som män för samma arbete? Eller är det den delen som inte vill att män ska vara överordnade utan att det ska vara jämställt? (JÄMSTÄLLT JA, inte kvinnor ska bli överordnade).Den delen av feminismen som begär samma sak som män alltid fått men som nu svider lite i ögonen för så ska det väl inte va? Eller är det bara helt enkelt så att du tycker det är så fantastiskt att vara " DET ANDRA KÖNET" att du ska slåss med näbbar och klor för att behålla denna könsmaktstruktur?
 
Då blev hon lite ställd. Sen sa hon lite förläget att hon mest hatade feminister för att dom inte rakade sig under armarna. (Måste ju vara fruktansvärt jobbigt att bry sig om andras kroppar så mycket att hår under armarna är det värsta som kan hända).
Jaahaaaa, sa jag då. Så alla får inte bestämma över sina egna kroppar? Det känns ju lite konstigt. Att du kan ha en åsikt om att jag ska ta bort något som faktiskt är naturligt på min kropp. Nu väljer ju jag att raka mig under armarna med vad har du att säga till om, om jag ska eller inte? Sen undrade jag vidare om det går att dra alla feminister över en kam. Kallar du barn i din klass för ADHD-barn för att ett barn i klassen har ADHD?
 
Sen tågade jag iväg. Arg men nöjd och taggad som fan! 
 
 

Kommentarer
Postat av: friday

You go girl!

2013-05-07 @ 19:40:20
Postat av: Hanna

jag höll precis ett tal om genus och feminism också, i muntliga nationella, nu är jag också nööjd som fan!

2013-05-10 @ 13:37:22
URL: http://hannahar.blogg.se
Postat av: Berit

BRA LINNET!! KÄMPA! <3

2013-05-12 @ 14:43:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0