undrar..

Vi pratadade om en sån intressant sak på vårt senaste seminiarium (eller, det är väl alltid intressant men): Heteronormen. Att alla förutsätts vara heterosexuella om inget annat anges. Enligt statistik brukar det sägas att 3 i varje klass är homo- eller bisexuella, men ändå bemöter man aldrig sin klass som att det finns annat än heterosexuella där. När man väl talar om en annan sexualtitet talar man OM den, liksom " det berör inte oss, vi heterosexuella, men man kan ju vara  homosexuell med, det är inga fel med det". Undervisningen utgår aldrig från flera sexualiteter, det talas inte om kärlek på olika sätt i grundskolan osv.
 
Roligaste (en sorgligaste?) exemplet var att skolverket skickat ut en enkät till alla Sveriges elever om tolerans. Det skulle undersökas hur toleranta mot ex homosexuella och invandrare sveriges elever faktistk var och hur mycket fördomar eleverna hade. MEN.... påståenden som eleverna fick ta ställning till i enkäten var typ " homosexualitet är en sjukdom"...
 
Förmodligen hade då skolverket förutsatt att alla sveriges elever är heterosexuella och man skulle testa om de tolererade " de andra" (de som finns ..men inte i vår skola va??).Det handlade alltså om en enkät för majoritetsgruppen för att se hur mycket de "klarar av" minoriteten.  Men what do you know skolverket! Det finns ju faktiskt homo- och bisexuella eleever överallt! Hur kul var det för dem att svara på den enkäten? Så sjukt att ingen tänkte på det innan de skickade ut den.
 
 

Testar

Testar att mobilblogga! Hej hej! Vinka tillbaka om ni ser detta!


Terapi

Jag tror jag har kommit på en form av terapi som tyvärr skulle utrota alla psykologer i världen. Men jag tror faktiskt att all form av psykisk ohälsa skulle kan botas med min grej. Hjälper mot allt. Vill ni veta? VAVAVAVVA? Ni får veta ändå. Dumdurum *trumvirvel*:
 
Hanna och Amandas Podcast!!!
 
Alltså hur biljant? Så fort man hör den lilla lugna introplinken så slappnar själen av och sen när de pratar... åååå psykisk hälsa kom tillbaka till mig!!
 
Exempel när det fungerar:
 
1. Grav PMSdepp, du skiter i att gå med din man på en stor 30-årsfest för att du känner dig sämst och vill inte va ivägen på festen. Du ligger i fosterställning i soffan och käkar godis och tycker synd om dig själv. Du kommer på den mindre briljanta idén (helt jävla idiotiska idén) att kolla på PS. I love you. Jahaaaaaa men va braaaa??!!! Nu har du ångesten från helvetetet och tror att alla du älskar ska dö och du inte kan leva utan dem! Eller så (klarar inte av tanken) skulle ditt livs kärlek dö och du kan inte andas utan honom. (Ja, ni fattar ju, ÅNGEEEST).
Sätt då på Fredagspodden och lyssna på det lilla introt och känns hur ångesten sakta bleks. Efter 30 minuter mår du bra igen! HA! Den ni!
 
2. Du är sjukt rädd för magsjuka. Du sätter dig på en långfärdsbuss och blir inträngd bland olika människor du inte känner. Du börjar tänka; tänk om jag fick magsjuka på bussen nu. Å herregud va hemskt.. verkligen hemskt! oj hjälp vad jag mår illa!!! Oj min mage känns som den ska slitas ut... o herregudherregudherregud magsjuka *hyperventilerar*.
Sätt då på Fredagspodden och lyssna på det lilla introt och känn hur paniken försvinner. 30 minuter senare är det som vilken resa som helst. Din mage känns normal.
 
 
Tack och hej /TipsarN
 
 
 
 
 

Anfall

Igår trodde jag seriöst att vårt bostadsområde blev utstatt för ett flyganfall. På kvällen började plötsligt hela huset skaka, det mullrade och dånade som världens åska. Vi kastade oss ut på balkongen, liksom de flesta andra i husen runt omkring. Alla stod ut på sina balkonger och spejar mot himlen. Så kommer ett flygplan hur lågt som helt och dånar över huset.
Skitstort! Fick panik och trodde det skulle släppa en bomb, men det dånade vidare.
Undra varför det flög så lågt?


Idag ska vi fira Marlene och imorgon blir det restaurang för att fira Elvira. Det är ett fasligt firande alltså. Inte mig emot :D

Bitchen

Jag har ju börjat läsa genus nu. Å herre, vilken skillnad det är på att läsa vanliga kurser och att läsa den här kursen som jag är så sjukt intresserad av med människor som också är sjukt intresserade. Tänk er att läsa kurslitteratur som faktiskt är rolig att läsa!
 
 Hade dock en dispyt med en tjej (hahah har aldrig använt ordet dispyt förr!???) som tyckte det skulle bli " såååå underhållande att läsa den här kursen för att hon hatar feminism". (För det första: Way to go smartass, det fanns fem skitroliga kurser att välja på och du valde det du hatar).
Jag uttryckte då en stilla ( måhända en aning argsint) undran till henne vilken del av feminismen hon hatade, kanske den som hjälpt kvinnor få rösträtt? Eller den delen med att kvinnor också får jobba/springa maraton/gå i skolan osv? Eller är det möjligtvis den delen som vill att kvinnor ska ha lika lön som män för samma arbete? Eller är det den delen som inte vill att män ska vara överordnade utan att det ska vara jämställt? (JÄMSTÄLLT JA, inte kvinnor ska bli överordnade).Den delen av feminismen som begär samma sak som män alltid fått men som nu svider lite i ögonen för så ska det väl inte va? Eller är det bara helt enkelt så att du tycker det är så fantastiskt att vara " DET ANDRA KÖNET" att du ska slåss med näbbar och klor för att behålla denna könsmaktstruktur?
 
Då blev hon lite ställd. Sen sa hon lite förläget att hon mest hatade feminister för att dom inte rakade sig under armarna. (Måste ju vara fruktansvärt jobbigt att bry sig om andras kroppar så mycket att hår under armarna är det värsta som kan hända).
Jaahaaaa, sa jag då. Så alla får inte bestämma över sina egna kroppar? Det känns ju lite konstigt. Att du kan ha en åsikt om att jag ska ta bort något som faktiskt är naturligt på min kropp. Nu väljer ju jag att raka mig under armarna med vad har du att säga till om, om jag ska eller inte? Sen undrade jag vidare om det går att dra alla feminister över en kam. Kallar du barn i din klass för ADHD-barn för att ett barn i klassen har ADHD?
 
Sen tågade jag iväg. Arg men nöjd och taggad som fan! 
 
 

RSS 2.0